Limes Praktijkonderwijs in NRC Next!

Op dinsdag 11 januari heeft Limes Praktijkonderwijs in het NRC Next gestaan. Wij hebben meegewerkt aan een artikel waarbij het gebruik van het computerprogramma Minecraft gebruikt wordt in de lessen. Benieuwd naar het artikel? Lees het op onze website!

„Dat ziet er écht vet uit meester”. Leerlingen uit de derde klas van Limes Praktijkonderwijs in Katwijk staren naar een beamer met daarop een indrukwekkende flat van zeven verdiepingen geprojecteerd. Docent Sander Fase bereidde de les voor door het bouwwerk tijdens twee tussenuren in het computerspel Minecraft te bouwen. De opdracht aan zijn mentorklas: meubileer in zeven tweetallen elke verdieping naar eigen inzicht, steeds met alle benodigdheden voor een appartement.

Voor ouders is het lastig om de aantrekkingskracht te zien van de onscherpe digitale blokken van Minecraft, kinderen zijn des te meer door het spel gegrepen. Minecraft – nog het beste uit te leggen als digitale lego – telt al meer dan honderd miljoen geregistreerde gebruikers. The New York Times spreekt van een ‘Minecraft generation’. Docenten over de hele wereld experimenteren steeds meer met het spel in de lessen, soms op eigen initiatief of bij de speciale educatie-editie. In de open wereld van Minecraft waar alles gebouwd kan worden is niets te gek voor de game: aardrijkskunde, rekenen, scheikunde en geschiedenis. Hoe nuttig is het echt in de schoolbanken? Onderwijsexperts zijn het daarover oneens.

Wil je het hele artikel lezen? Klik dan hier